Головне меню
Спочатку 1938 р. ніхто з холмщаків не припускав, що може статись ще щось гіршого, ніж звичайна холм-
Безконечна низка принижень й зневаг, палила соромом і гнівом серце кожного холмщака. Ні, гірше не могло бути...
Але це гірше прийшло в роках 1938 й 1939. Страшні роки диявольської боротьби цілої держави проти маленької горстки холмщаків-
Почалося з атаків на православя у польській пресі, на чолі з краківською газетою "Ілюстровани Курєр Цодзєнни". Православні, ці гайдамаки, твердила польська преса, українізують Холмщину. їх треба перевести на католицтво, тоді все буде добре.
Потім заворушилась місцева польська адміністрація й громадянство. На постерунки поліції, та до "референтів безпєченьства" почали викликати свідоміших громадян, затримували їх в арештах, били, казали їм переходити на католицтво, або виїхати з Холмщини. А місцеві поляки почали організувати різні товариства "опєкі кресуф всходніх" й допомагати поліції нищити українців. На зібраннях місцевих поляків оголошувано такі ухвали: -
В польській холмській газеті "Кроніка Надбужаньска" з 10. IV. 1938 р. у передовій статті уміщено заклик, де м. ін. читаємо: "домагами сен польскіх духовних православних на теренє нашего повяту, польскіх ка зань в церквях православних Жондами зліквідованя церкві замкнєнтих, ктуре своім істнєнєм буржон добре стосункі людносьці ржим.-
В деяких повітах, як нпр. в Білгорайськім, представники влади з подібними резолюціями (в березні й квітні 1938 р.) ходили по хатах православних й змушували їх підписуватися.
До священиків зявлялась поліція й грозила найтяжчими карами, якщо вони й надалі будуть проповідувати по-
Одночасно почали опечатувати т. зв. "доми молитви", т. є. хати, що їх православні побудували (не отримавши дозволу на відкриття церкви) спеціяльно для того, щоб так збиратися на молитву.
В самому Білгорайському повіті запечатано тоді доми молитви у сс. Біщі, Липинах, Княжполі, Хмільку, Замку й ін. Це сталося саме у Великий Піст. Православні збиралися на молитву на снігу, біля запечатаних домів, благали владу дозволити їм молитися, але у відповідь чули лише насмішки...
Ця праця польонізації богослужень продовжувалася увесь 1938 й 1939 р. Пізніше, коли в літі почали валити церкви, то повітові староства явно казали українцям, що можна ще врятувати церкви від зруйнування, якщо священики пічнуть відправляти й проповідувати по-
Духовенство тоді зовсім стрималось проповідуваги. Але до церков приходили поліцаї й тайні агенти й вимагали таки проповіди по-
Священикові с. Матче, грубешівського повіту, віце-
Селянина з с. Ходиванці, що мав 75 років життя, засуджено на грошеву кару й арешт за те, що в його хаті відправлялись богослуження. Десять жінок з па-
Па з'їзді резервістів у Лащеві, ксьондз у костелі кричав: "преч православє!", "не пшедаваць млска жидом і православним, а кто спшеда, бендзє видальони з косьцьола" й под.
У селі Віткові, де тоді йшла парцеляція мастку Ру-
У селі Княжполі, місцеві поляки почали закликати католиків не мати нічого спільного з православними. Православних дітей насильно примушували залишатись на лекції католицької релігії, водили їх до костела, змушували хреститись по-
Вслід за тим почалися масові виселення свідомих українських священиків з Холмщини. Старости викликали до себе священиків і вимагали підписати заяву, що вони признають "неиравність" їхнього перебування на Холмщині, й негайно покинуть цю землю. Хто не послухав на того нацьковувано місцевих католиків, того бито, арештовувано, підпалювано й стріляно (нпр. стріляно в священика с. Новосілки, томаш. пов.) й нарешті виселювано під конвоєм поліції.
І нарешті, в червні 1938 р. почалося руйнування церков, що продовжувалось біля двох місяців і якого жертвою впало 162 святині, не рахуючи сюди багато церков, знищених поляками перед червнем 1938 р. На протести й прохання православні отримували вщповідь, що церкви мусять бути розібрані "аби своїм відо-
Людям с. Голешева (володавського повіту) староста й війт увесь час обіцяли, що церкву не розвалять. Коли ж люди їм повірили, то 13. липня 1938. о 7. год. ранку несподівано приїхали на підводах пожежники й поліцаї з трьох постерунків з псами. Люди, що вже виходили в поле, кинули жнива й збіглися до церкви, але поліцаї почали їх бити й цькувати псами. Відігнавши людей, насильники увійшли до церкви в шапках, з псами. Коли одна жінка, бачивши, що церкву вже валять, закричала: "Хто ж нам і де тепер буде правити Служби Божі?!", то поліцай відповів: "Хлоп твуй в хлєвє на сянє ці одправі". Матеріял, що лишився після церкви, відпродано місцевим полякам за 180 зл., -
До села Ігнина (володавського пов.) 8. липня 1938. приїхало багато поліцаїв, робітників-
У с. Голя (володавського пов.) після того, як арештували й вивезли місцевого священика, 9. липня, о год. 2-
До села Колехович (волод. пов.) 13. липня приїхали з м. Острова й Нарчева референт староства, війт, секретар гміни Тисьменичі й багато поліцаїв та робітників-
Острова. Розгнівані поляки почали валити церкву. Іконостас і образи порубали й звалили на купу. Подерли й розкинули церковну бібліотеку й дуже цінний старовинний церковний архів.
У м. Константанові (більського пов.) на кладовищі знаходилася каплиця, що її зруйнували 13 липня. Місцева влада запропонувала спочатку це зробити жидівській пожежній команді, але навіть жиди відмовилися. Тоді на каплицю накинулися поляки, що так завзято били, ламали та рубали дім Божий, що залишили на вирятованих образах сліди від сокири. Так, на образі Христа-
14. липня повалено церкву в с. Межиліссі (більського пов.). Про це люди догадувалися ще напередодні, коли розібрано церкву в недалекому Загорові. Зійшлися люди, повиносили й поховали деякі цінніші речі. Здіймаючи дзвони, що їх купили кілька місяців перед-
Одна з найдавніших церков на Холмщині була церква в с. Розтоці (пов Холм), що вже існувала в XVI. віці й стояла непорушно до початку нової польської держави. Тоді церкву замкнено, ключі забрала поліція, дозволивши православних молитись там тільки 3 рази в рік. У 1936 р. православні якимсь чудом добились дозволу відремонтувати цю святиню (що коштувало понад 3.000 зл.). Цю, свіжо направлену, прадавню церкву брутально знищено 8. липня. Прохання до влади, вкрите сотками підписів, щоб церкву залишити, зустрілося лише з кпинами...
15. липня збурено церкву в с. Сілець (пов. Холм). Незадовго передтим, як майже всюди, з Сільця виве зено священика, при чому комендант поліції сказав священикові, який показував свої папери з православної митрополії: "Накази вашеґо метрополіти для вас майом важносьць, а для нас -
Подібно й иарохіяни с. Депультич (пов. Холм), хоч зложили прохання до влади, з плачем дивилися, як під руїнами заваленої церкви згинули усі її святощі (13. липня).
У с. Могильниця (пов. Холм) зруйновано церкву 11. липня. Коли, перед тим, під конвосм поліції вивозили з села священика, до возу підійшов один селянин, попросив благословення й дав свому пастиреві на дорогу два злотих...
Церкву с. Малкова (грубешівського пов.) зачинили ще в 1929 р. Парохіяни зложили до влади біля ЗО прохань про відкриття церкви, але безуспішно. У цій цер кві знаходився чудодійний образ Божої Матері й багато скарбів староукраїнського мистецтва. 7. червня приїхали руйнувати церкву. Але люди її оборонили, хоч і багато з них поарештовано, а одну жінку поліцай пробив багнетом. Одного дня навіть обливано народ з пожежних поліційних авт якимсь трійливим плином, а щодня бито кольбами, Гумовими палками й цькувано псами. А потім, коли церкву таки зруйновано (7. червня), багато людей затримано за сиротив владі. Церкву па кладовищі повалено 7. червня.
У с. Теребіні (грубеш. пов.) 15. червня арештувано священика, 19-
У с. Голуб % як і в інших селах Грубешівського повіту, святиню повалили, щоб побільшити наругу, у дню Вознесення Господнього.
Старовинну церкву у с. Модрині (груб, пов.) в липні -
У с. Чомові, коли валили церкву, один з робітників-
У с. Сагрині (грубеш. пов.) 23. травня запечатали, а в липні зруйнували дім молитви. Передтим священика викликали до Грубешева, де староста сказав йому: "Ксьондз повінєн биць католікєм. Даєм дзень до на-
У с. Ласкові (грубеш. пов.) зруйнували (7. червня) церкву, що її побудовали селяни на власний кошт.
Церкву с. Ярославця, що існувала за переказами біля 600 років, знищено ЗО. травня. Увесь матеріял закупила на дрова місцева польська молочарня.
В с. Бусьно (грубеш. пов.) валивши церкву (7. червня) спрофановано Св. Дари.
В с. Пригоріле розвалено церкву 8. червня. В цій старовинній церкві знаходився чудодійний образ Божої Матері, що його шанували не тільки православні, але й католики. По цім злочині відбулося перед багатьома свідками три явлення: 1. Божої Матері, 2. Хреста, й 3. Розіпятого Христа.
Того ж дня почали валити церкву в м. Крилові. Валили кілька тижнів, підчас цього мур, впавши, причавив одного поляка-
У с. Лащів (томашівського пов.) 4. серпня, коли валили церкву, збіглося багато православних. На малих дітей поліцаї цькували псів, а старших немилосердно били. Одна дівчина крикнула: "Люди, рятуйте церкву, бо не матимемо де й помолитися". За це її жахливо побито на поліційній станиці. Припровадили під багнетами священика, щоб вилляв Св. Дари. Поляки (нпр. війт Хмєль) увійшли до вівтаря в шапках, надягали на голови вінці, накидували на себе ризи... Біля церкви розкопано могилу б. місцевого священика. Відкрито труну й зганьблено останки покійного пастиря. Па-
Коли валили церкву (7. липня) в с. Переспі (томаш. пов.), то не відразу відважились збечестити св. престол з Св. Дарами. Але до вівтаря ввійшов війт гм. Котлиці, Вінскі, й солтис ІІаговскі (цей останній в шапці й з папіроскою в зубах) й змусили, на другий день, усунути престіл.
До с. Пріорськ (томаш. пов.), 2. липня приїхав віце-
В м. Томашеві 18. червня в присутності війта й ко-
Церква с. Віткова перед розваленням була опечатана поліцією у Велику Пятницю, саме після виносу плащаниці, при чому людей вигнали з церкви, а перед церквою поставили сторожу.
Православним с. Жерник (томаш. пов.) католики, як й адміністрація часто грозили карами за стійкість у вірі. І дійсно в ніч 30. квітня спалено церкву. Тоді католики (всього в селі 7 родин) 19. червня улаштували тут "місію", щоб відібрати від православних й цвинтар. На місії виступали 2 ксьондзи й війт Лащевської гміни. Але православні зібралися біля спаленої церкви й, щоб не допустити туди поляків, молились від 10-
9 липня почали валити величню церкву у с. Наброжі (Томаш. пов.), при чому з стін кидали образи з криками: "О, які бродати сьвєнти" й под. В священичім домі уміщено польську школу.
Випадок з іншого села Томашівського повіту:
27 червня, о год. З дня (коли люди працювали в полі), до церкви (з 1770 р.!) непомітно під'їхали коман-
Священику, с. Вакиєва, томашівське староство кілька разів забороняло служити й карало. 1 липня наїхали поліцаї й робітники й, не давши часу винести святощі, почали все нищити, нарушивши Св. Престол. Біля розкиненого дерева на ніч поставлено варту з католиків.
Молитовний дім у с. Біщі, (Білгорайського пов.) зачинено 23 березня. Служби відправлялися біля дому, (бувало до 2000 вірних) хоч було дуже зимно. Католики, вертавшись з костела підчас православних Бого служень, навіть не здіймали шапок. 11 липня дім зруйновано.
У с. Липинах (Білгор. пов.) дім завалено 14 липня. На православних (як церковного старосту) наложено грошеві кари.
Збезчещено Св. Дари при валенні церкви, що була на кладовищі у Замості. Почали її валити 19 липня біля 3 год. ранку, щоб ніхто з православних не перешкодив.
Ці приклади вистарчать, щоб уявити собі, як нелюдськи нищено церкви. В багатьох селах в руйнуванні церков брали участь організовані поліцією відділи, що їх місцева людність називала "карательними". Вони роз'їжджали на тягарових автах в чорних шоломах з вимазаними чорними обличчями й сіяли всюди страх й ненависть.
І в цей саме час польська преса розписувалася, що церкви влада розбирає на бажання самого православного населення, що розібрано тільки "непотрібні" будівлі, що вигнане з холмщини духовенство це були люди без освіти, агенти ОУН і комінтерна, що в церквах зберігалася зброя й протидержавна література й под.
В серпні й вересні по селах, де було зруйновано церкви почала їздити польська комісія (ксьондзи -
Від стероризованих селян усе настирливіше вимагано підписів під різними домаганнями. Так солтис с. Старий Майдан збирав підписи (і від православних і від католиків) під постановами сільських зборів (що їх ніколи не було), щоб святкувати за новим стилем, казання виголошувати по польському, а церкви приєднати до костела.
Проте православні по геройському витримали цей натиск. Дуже мало було таких, що заломалися, а серед них з великим сумом треба згадати такого о. Теодоровича з Підгірець на Грубешівщині, що на приказ властей полекшував їм завданню виносивши святощі з церков, що їх мали зруйнувати й намагався усіма способами бути корисним напасникам.
Вища православна духовна влада увесь час протестувала, благала залишити це жорстоке нищення, але нічого не помогло. 16 липня зїхались всі православні єпископи у свойого архипастиря, Митрополита Діони-
Окрім того єпископи виготовили широкий мемо-
17липня, у покоях митрополита Діонісія відбулася велика нарада єпископату і предсгавників Холмщини й всього православного населення. Обговоривши трагічне положення Холмщини, зібрані вирішили, відсунувши набік політичні розходження обєднатися в обороні Церкви..
Окрім того вища православна церковна влада боронила в міру сил кожну святиню зокрема, проте безрезультатно.
Навпаки -
Годі підняв свій голос в обороні православної церкви греко-
Не наводимо тут протестів з приводу терору на Холмщині єпископату закордонного, як європейського так і американського, а також багатьох світських і церковних організацій.
Закордоном вийшло кілька брошур й книжок де освітлювано дійсний перебіг подій підчас руйнування церков (найбільша з них, з численними світлинами у-
Про ці події багато писала українська львівська преса, -
Наступила хвилина, коли непоінформовані холм-
Та події 1938 р. були лише приготуванням до страшних переслідувань, що їх приніс хочмщакам 1939 р., коли пролилася свята кров героїв оборонців своєї народносте й віри... Коли по ночах цілі села чатували на напади поляків й часто їх переможно відбивали. Коли ясним полумям спалахнув, здавалося вже приспаний великий дух колишнього холмського лицарства, дух за клятий в відвічних мурах, в руїнах давніх князівських замків, в кожній українській селянській хаті.
Холмщину, в розгарі її боротьби застала німецько-
Страшні 1938 й 1939 рр., що їх мужньо витримала Холмщина, стають найбільшим доказом перед усім світом, що Холмщина це невідлучна українська православна земля, яка під найтяжчими муками не стратить свого духа, свого національного обличчя й своєї віри.
Джерело: Б. Жуків.[Іван Коровицький], Нищення церков на Холмщині в 1938 р. з 25 ілюстраціями, Краків 1940.
[…] 14 lipca zburzono cerkiew w Międzylesiu (powiat bialski). Ludzie domyślali się tego jeszcze w przeddzień, gdy rozebrano cerkiew w niedalekim Zahorowie. Zeszli się ludzie, powynosili i pochowali niektóre cenniejsze rzeczy. Zdejmując dzwony, kupione kilka miesięcy wcześniej, trzykrotnie, na pożegnanie, uderzyli w wielki dzwon. Zebrani zaczęli płakać i całą noc nie opuszczali swojej świątyni. I całą noc we wsi, czując nieszczęście wyły psy. Rano, o godzinie 7 na ośmiu ciężarowych samochodach do wsi przyjechali policjanci i robotnicy-
8 czerwca […] zaczęli walić cerkiew w Kryłowie. Walili ją kilka tygodni, w trakcie tego mur, spadając, przygniótł jednego robotnika Polaka, który burząc świątynię kpił i głośno pośpiewywał Hospody pomyłuj, podaj Hospody. […]
Do wsi Przeorsk (powiat tomaszowski) 2 lipca przyjechał wicestarosta z wójtem gminy Majdan Górny, obejrzeli cerkiew i zdecydowali o jej zburzeniu, chociaż, jak opowiadają, wicestarosta powiedział, że cerkiew pozostawią, jeżeli ludzie przejdą na katolicyzm. Gdy nikt nie chciał zmienić wiary, to 4 lipca o godz. trzeciej rano przybyło 6 policjantów z robotnikami, ale zbiegła się ludność i nie dał burzyć cerkwi. Wtedy wójt pojechał do sąsiedniej wsi i przygonił jeszcze 33 robotników. Ale to nie pomogło, chociaż policja biła ludzi. Wtedy Polacy pojechali do Tomaszowa i, powróciwszy ze starostwa, oświadczyli prawosławnym, że cerkwi nie będą burzyć, a przerobią na kościół, jeżeli 90 % prawosławnych zmieni wiarę. Ale nikt nie przeszedł na katolicyzm. wtedy wcześnie rano (9 lipca) przyjechało do wsi 50 policjantów i wielu robotników. Policjanci rozeszli się po wsi i nikogo nie wypuszczali z chat, a robotnicy w tym czasie podpiłowali dzwonnicę i rozciągnęli hakami oraz zburzyli cerkiew. Deski, belki i dzwony kazali przewieść na posterunek we wsi Majdan Górny. […]
Źródło: B. Żukiw [Iwan Korowyćkyj], Nyszczennia cerkow na Chołmszczyni w 1938 r. z 25ilustracjami, Kraków 1940, s. 11-